Maak kennis met Elisabet Lamote (Trooper)!

Eerste kandidaat 10de editie: Elisabet Lamote (Trooper)

Over 10 weken organiseren we de 10de editie van de JCI Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer van het Jaar. Vandaag laten we jullie alvast graag kennismaken met onze eerste kandidaat. Na Isabelle Coppens (Cîme) in 2018, hebben we voor de 10e editie opnieuw een vrouwelijke ondernemer weten te strikken en niet de eerste de beste! Maak alvast kennis met Elisabet Lamote, oprichtster van Trooper uit het Vlaams-Brabantse Grimbergen.

Trooper?

Trooper kende zijn oorsprong na een zware brand in de lokalen van de Chirojongens van Humbeek in 2015. Om de lokalen herop te bouwen, besloten Elisabet en haar echtgenoot Klaas Olbrechts samen met Jan De Jonghe (Creative Director BBDO Belgium) een persoonlijk project op te starten om de jongens financieel te steunen. Ze plaatsen één link naar één webshop op hun website en zamelden zo geld in.

Begin van een succesverhaal

Het success spoorde het 3-tal aan hun idee uit te bouwen. Geleidelijk aan gingen ze op zoek naar andere verenigingen, lieten hun project rustig rijpen en besloten eind 2017 het bedrijf Trooper op te richten! Dankzij de steun van Hans Bourlon (CEO Studio 100), kregen ze de nodige financiele steun om hun businessidee volledig te realiseren. Eind 2018 werd het bedrijf nog uitgeroepen tot “Belgium’s New Brand of the Year” op het jaarlijkse congres van de Belgian Marketing Association te Brussel.

"Tofste Trooperdroom"

In oktober 2019 investeerde Start it @KBC 1 miljoen euro in een participatie van 25%. Tot en met 24 november kon je deelnemen aan en stemmen voor de Tofste Trooperdroom: verenigingen konden hun droom insturen waarop vervolgens gestemd kon worden – er was een publieksprijs ter waarde van 3.000 euro en een juryprijs ter waarde van 2.000 euro. Door de steun van KBC kon Trooper opnieuw een aantal stappen vooruit zetten en inmiddels werken er elf mensen. 

Bedrijven creëren sociale visibiliteit

Sinds november 2017 kunnen verenigingen zich aansluiten bij Trooper, een platform waar je online aankopen kan doen bij meer dan 400 internetwinkels. Denk hierbij aan winkels als Coolblue, Bol.com, AS Adventure, Hunkemoller, Decathlon, etc. Bij elke aankoop gaat er een bepaald percentage van je aankoop gaat naar de vereniging van jouw keuze. Voor beide partijen is het immers een win-win situatie: bedrijven creëren (sociale) visibiliteit op een menselijke manier én verenigingen verzamelen financiële middelen om hun dromen te realiseren. Tot op heden werd al 1,3 miljoen euro ingezameld voor meer dan 5.300 aangesloten goede doelen en verenigingen.

Drempel bewust laag houden

De drempel wordt bewust laag gehouden zodat net iedereen de kans krijgt om deel te nemen. Daarover zegt Elisabet het volgende: ‘Er zijn prachtige grote initiatieven zoals De Warmste Week en Rode Neuzen en we zien dat die heel goed werken. Maar er zijn veel feitelijke verenigingen die minstens even relevant en belangrijk zijn en toch moeilijker aandacht krijgen. Als mensen samenkomen rond eenzelfde doel en zich daarachter scharen, dan geloven wij erin, of het nu gaat over een grote VZW of een kleine feitelijke vereniging.

Maak je eigen Trooper pagina aan

Vandaag kunnen alle soorten verenigingen een Trooperpagina aanmaken, denk aan de oudervereniging, een buurtvereniging of de lokale tafeltennisclub. Als je je aansluit met je vereniging bij Trooper, krijg je een opstartpakket met communicatiemateriaal en allerhande tips. Wil je zelf meer over weten, volg dan even deze link.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *