Maak kennis met Evert Verlinden (StepUp Consulting)!

 Maak kennis met Evert Verlinden (StepUp Consulting)!

Derde kandidaat 10de editie: Evert Verlinden (StepUp Consulting)

Over 9 weken organiseren we de 10de editie van de JCI Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer van het Jaar. Nadat jullie vorige week al konden kennismaken met onze eerste kandidaat Elisabet Lamote (Trooper) en tweede kandidaat Bernard Van Acker (Celestetic), verklappen we je graag onze voorlaatste kandidaat. Net als de winnaars van onze 7de en 8ste editie komt deze jonge ondernemer ook uit het Leuvense waar hij furore maakt als internationale speler in revenue growth management. Maak alvast kennis met Evert Verlinden, mede-oprichter van het Leuvense StepUp Consulting!

StepUp Consulting?

Wat brengt een 1+1 promotie exact op, voor je merk en voor de betrokken retailer? Hoe slim zijn je mediakeuzes? Zit je prijszetting goed? Ze beschikken vandaag over de data én de technologie om de financiële impact van commerciële inspanningen exact te meten en bij te sturen. Op basisvan grote datasets gelinkt aan de winst- en verliesrekening kunnen ze kijken naar het financieel rendement in verhouding tot de incrementele volumes die specifieke promoties opleveren: ga je best voor een ‘tweede aan halve prijs’, of toch een ‘1+1 gratis’? Een volgende stap zijn de media-investeringen: die ga je niet meer alleen sturen op basis van de traditionele GRP’s, wel op basis van financiële parameters.

Vlaams-Brabander Evert Verlinden, West-Vlaming Piet Surmont en Limburger Steven Claes, ex-collega’s bij de bekende koekjesfabrikant Lu in Herentals, richtten in 2011 het bedrijf KeySteps in Brussel op. Enerzijds focusten ze zich op de optimalisatie van de omzet en winstgevendheid van bedrijven (revenue management), anderzijds op marktonderzoek en bijhorend strategisch advies. Redelijk snel merkten ze dat er behoorlijk veel toekomstpotentieel zat in revenue management en besloten in 2014 hun focus te verleggen. Daarbij herdoopte KeySteps zich tot StepUp Consulting en verhuisde van Brussel naar Leuven.

UNIZO Beloftevolle KMO van het jaar

In 2017 waren ze genomineerd voor Deloitte’s Technology Fast 50. Eén jaar later wonnen ze eerst de UNIZO meest beloftevolle kmo van Vlaams-Brabant en aansluitend ook de Nationale awards in het Casino Kursaal Oostende. In de Deloitte FAST50 ranking stonden ze vorig jaar al voor de 3de keer op rij (17de in 2017 en 2018 en 44ste in  2019. In de categorie kleine bedrijven behoort Stepup Consulting tot de top van de Trends Gazellen Vlaams Brabant 2019.

Maak kennis met onze derde kandidaat van de JCI Vlaams-Brabantse Jonge Ondernemer 2020_ Evert Verlinden (StepUp Consulting)

Hoe laat je een bedrijf groeien in een verzadigde markt?

Vandaag zijn grote West-Europese merkfabrikanten de consumptie niet langer structureel groeien. Fabrikanten investeren wel in innovatie, maar nieuwe introducties veroorzaken vaak ook kannibalisatie op bestaande referenties. Multinationals als Danone, Heineken, Iglo (Nomad group), Coca Cola, Heineken maar ook Proximus, Beiersdorf (Nivea) en Philips gebruiken hun tools om de ROI van hun marketing- en salesuitgaven te optimaliseren en hun strategie te verbeteren.  

De omschakeling naar revenue management legde het drietal geen windeieren: StepUp Consulting zet sinds zijn oprichting jaar na jaar groeicijfers van 50% neer. Zo sloten ze het boekjaar 2018-2019 af met een omzet van 4 miljoen euro en groeide het personeelsbestand tot 50 werknemers. Dankzij zelfontwikkelde tools, modellen en consultancy ondersteunt het bedrijven voornamelijk uit de FMCG-sector bij hun revenue management. 

In-home ontwikkelde modellen en tools

Dankzij krachtige tools en bewezen impact op het resultaat verankerde StepUp zich als strategische partner in Revenue Management bij vele bedrijven. Hun “in-home” ontwikkelde modellen en tools ondersteunen Revenue Management op gebied van promo & media efficiëntie, prijs elasticiteit, marge & portfolio optimisering. Gemiddelde ROI verbeteringen tussen 10 en 15% in het eerste jaar worden gehaald op basis van het StepUp Revenue Management Platform. In 2019 bespaarde Step-Up Consulting 100 miljoen euro voor haar klanten. 

Internationale expansie

StepUp Consulting heeft zijn hoofdkantoor in Leuven en levert diensten in meer dan 12 landen. De grote complementariteit van de oprichters Evert Verlinden, Steven Claes en Piet Surmont is ondertussen uitgebouwd in een sterk team dat bestaat uit 50 medewerkers die actief zijn als data architect, business analist of consultant. Gestart vanuit de Belgische markt, realiseert StepUp vandaag reeds 70% van haar omzet buiten België.

In strategische groeimarkten zoals UK, Frankrijk, Italië en Portugal kent StepUp Consulting vandaag een nog snellere groei. Het strategisch plan van deze Belgische scale-up heeft als groeiassen onder andere het openen van kantoren in groeimarkten, geografische expansie in Oost-Europa en de VS, en het doorontwikkelen en innoveren van haar tools, ook in andere sectoren. De internationale groei vertaalt zich ondertussen binnen het team met toptalenten uit Brazilië, Rusland, Italië en Portugal.

Happy teams lead to happy clients

Ze geloven dan ook sterk in de filosofie “happy teams lead to happy clients”.  Zo wordt er veel aandacht besteed aan het creëren van een goede mix tussen jonge toptalenten en ervaren managers, die samen werken in cross functionele en roterende teams. Zo wordt kruisbestuiving en exponentiële ontwikkeling gestimuleerd. Met een duidelijk strategisch plan en een top team werken ze in sneltempo aan hun missie: de nummer 1 worden op het gebied van Revenue Growth Management Consulting.  

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *